TERTARIK JALAN CERITA 'SYAHADAT CINTA'



Malam semalam, dalam keseronokan berFB, terdengar adik fq tergelak-gelak tengok tv. Fq menjengah ke keluar tengok-tengok dia layan movie indon kat Astro Citra. Tak pe la, abaikan dulu, Fb lagi best.Pas tu kebetulan fq keluar bilik nak g minum air, singgah la dulu kejap kat tv. Baru tengok sekejap, fq da mula tertarik dengan cerita ni, jalan cerita dia betul-betul menarik. Sampai hari ni fq cari nak download tapi masih tak jumpa-jumpa. So, korang baca la sinopsis ni kalau nak tau kenapa fq tertarik dengan cerita SYAHADAT CINTA.

Iqbal (Arif Rahman), pemuda metropolis yang tidak pernah solat dan tidak boleh mengaji. Namun akhirnya dia mula memilih jalan yang benar, setelah dia mula merasa bersalah setelah menolak ibunya sendiri jatuh tangga semasa dia dalam keadaan mabuk. Karana penyesalannya, dia memutuskan untuk mempelajari ilmu agama di pesantren Kyai Siddiq (Muchtar Sum) di Tegal Jadin. Setelah selama dua bulan disana, Iqbal hanya disuruh mengambil air dari sungai. Dengan kesalnya, Iqbal telah meluapkan kemarahannya di sungai. Disanalah dia telah bertemu pula dengan Aisyah (Imel Putri Cahyati), putri Kyiai Subadar (Chairil JM), sekaligus cucu Kyiai Siddiq sambil melepaskn kemarahannya pada gadis itu.

Takut dimarahi Kyai, Iqbal melarikan diri tanpa tujuan. Hingga dia bertemu Pricilia (Cantika Atmanagara), gadis Kristian yang baik hati. Pricilla membantu iqbal mencari tempat tinggal namun Iqbal memutuskan untuk tinggal di rumah Ibu Jamilah (Donna Harun), seorang pengemis yang hidup bersama kedua anaknya, Fatimah (Salsa) dan Irsyad (Ricky Harun).

Dalam perjalanan mempelajari agama Islam, Iqbal mendapat banyak dugaan dan cubaan. Namun cubaan tersebut tidak membuatnya mundur dari tekadnya untuk menjadi orang yang taat kepada agama Islam.


p/s:Menginsafkan bila tengok perjuangan Iqbal dalam cerita ni...


3 Responses
  1. cintafqs Says:

    nnt klu da pat download i nk ye syg..


  2. fq Says:

    heheheheh...
    ok syg...
    inshaallah...
    tp x jumpa2 lgi nie...



Related Posts with Thumbnails