GADOH MELAYU DAN CINA AKHIRNYA BERSATU


Gadoh!! Sebuah filem berbahasa melayu terhasil dari warga negara ini sendiri. Ironi’nya, cerita ini tidak lepas untuk ditayangkan di pawagam atas sebab-sebab tertentu yang semamangnya jelas menyindir pelbagai pihak.

Pendapat mengenai cerita ini memang sangat menarik dan wajib ditonton oleh semua rakyat Malaysia tidak kira Melayu, Cina atau India. Perjalan cerita ini sememangnya panas dengan bahasa penuh kasar yang terang lagi bersuluh. Tetapi jangan cepat melatah kerana cerita ini adalah sebuah kisah berpengajaran yang sangat hebat. Tonton sehingga habis cerita ini dan baru nilaikan. Jangan menonton setengah cerita, dah melatah. Itu bodoh namanya!

Antara scene yang masih terngiang-ngiang di minda ketika ini, adalah scene di mana guru teater mahu pelajar yang bergaduh tersebut meluahkan apa perasaan yang terpendam di hati mereka. Kenapa mereka perlu bergaduh sesama bangsa. Mengapa melayu perlu pukul Cina, Cina perlu pukul Melayu dan India sering dibelasah Melayu mahupun Cina.

Kata seorang pelajar Melayu:
Saya paling tak suka orang cina. Diorang ingat diorang bagus. Pijak orang melayu.

Kata seorang pelajar Cina:
Orang melayu tak hormat orang cina punya. Kita terpaksa kerja kuat! Nak hidup! Nak belajar tinggi! Takde duit macamana nak berjaya?!!

Kata seorang pelajar melayu:
Orang cina makan akan babi! Pengotor! Berak tak pernah basuh!!

Kata seorang pelajar wanita:
Saya paling tak suka sekolah ni! Sebab sekolah ni bodoh! semua orang dalam sekolah ni bodoh! Tak kiralah, melayu ke, cina ke, india ke.. Semuanya bodoh!

Kata seorang remaja Cina:
Melayu bodoh! Belajar tak pandai pun boleh masuk Universiti.

Kata seorang remaja Cina:
Melayu duka komplen! Selalu cari salah orang lain! Salah sendiri tak nampak!

Kata seorang remaja Melayu:
Oi cina! lu jaga sikit lu punya mulut eh!! Lu menumpang je kat negara ini tau! Siapa yang suka cari gaduh!

Kata seorang pelajar India:
Saya benci diri saya sendiri sebab saya bagi orang lain buli saya. Sebab saya tak ramai. Saya tak kuat! Saya sebenarnya nak kawan dengan semua orang. Tapi orang lain sibuk nak cari gaduh. Saya tak berani!

Kata seorang remaja Cina:
Terlalu bangga dengan bangsa sendiri, tak habis-habis cari gaduh dengan bangsa lain.

Kata seorang remaja Cina:
Melayu takde otak!!

Kata seorang remaja melayu:
Bangun pagi tak mandi pagi. Badan bau busuk!


Satu je alasan kenapa cerita ni tak lepas, kerana sure ada pihak yang makan dalam bila melihat ending cerita ni. Samaada pihak sekolah mahupun pihak jabatan pendidikan. Serious, memang makan dalam. Tahniah buat pengarah dan penerbit yang berani membawa cerita sebenar kehidupan masyarakat dan pelajar sekolah masa kini ke hadapan. Terima kasih juga pada internet yang membuatkan biarpun cerita ini tidak lepas di’media, tapi masih mampu ditonton oleh kita semua.

4 Responses
  1. hisham Says:

    salam...hehe..ape yg ko kate ni akustuju sgt2///hehe..."anak cina mkn pengat,lu sndiri mau ingat..."


  2. xsbr nk tgk crite ni..hehe..


  3. byabya Says:

    Dah tengok dah!
    Best best.
    :D



Related Posts with Thumbnails