PELATIH DIROGOL, MASTERSKILL DISAMAN RM5J


KOTA BHARU: Seorang pelatih jururawat yang dirogol di asrama kolej kejururawatan dekat Tanjung Mas di sini, Februari lalu, memfailkan saman menuntut ganti rugi RM5 juta daripada kolej itu, semalam atas dakwaan cuai. Dalam saman difailkan peguamnya, Mohd Zubairi Salleh, pelajar berusia 24 tahun itu menamakan pemilik kolej berkenaan, Masterskill (M) Sdn Bhd, sebagai defendan.

Dalam pernyataan tuntutannya, mangsa mendakwa kejadian rogol berlaku jam 8.15 pagi, 9 Februari lalu ketika plaintif yang juga pelajar Tahun Pertama Diploma Kejururawatan berada di sebuah bilik asrama kolej bersama lima rakannya, sebelum seorang lelaki tidak dikenali menceroboh asrama dan memasuki biliknya.

Penceroboh itu mencari pelajar bernama Serena namun apabila dimaklumkan tiada pelatih bernama demikian, lelaki terbabit keluar dari bilik itu. Mangsa kemudian menuju ke bilik air untuk mandi apabila tiba-tiba lelaki itu menolak pintu bilik air dan masuk ke dalam serta mengacukan pisau sebelum merogolnya. Plaintif mendakwa kejadian itu berlaku disebabkan kecuaian defendan dalam menjaga keselamatannya sehingga seorang penceroboh boleh memasuki asrama itu.

Akibat kejadian itu, masa depan dan maruah diri plaintif musnah, sedangkan sebelum itu, keluarga plaintif meletakkan sepenuh kepercayaan terhadap defendan untuk menjaga keselamatan plaintif di asrama dengan andaian ia selamat. Ketika saman difailkan kira-kira jam 2.30 petang di Mahkamah Tinggi Kota Bharu, ibu bapa pelajar terbabit turut hadir. Dalam pernyataannya, plaintif dan rakannya mendakwa tidak mengenali penceroboh itu dan menolak dakwaan defendan yang mengatakan plaintif mengenali perogolnya. Plaintif berkata, defendan cuba secara sengaja dan dengan niat jahat serta tanpa sebarang asas melepaskan tanggungjawab dengan mendakwa plaintif menyumbang kecuaian dalam kejadian rogol itu. Tindakan defendan yang cuba melepaskan tanggungjawab dan dakwaan jahat itu meletakkan plaintif dalam keadaan terhina sehingga terpaksa mengambil keputusan drastik menangguhkan pengajiannya di kolej berkenaan.

Akibat kecuaian defendan itu, plaintif mendakwa sehingga hari ini masih terkejut dan malu serta mendapati dirinya sentiasa mengalami keaiban, kesusahan dan tekanan hidup. Walaupun notis tuntutan bertarikh 10 Mac 2010 sudah dikemukakan plaintif terhadap defendan melalui peguamnya, namun sehingga sekarang defendan masih enggan, gagal serta cuai untuk menjelaskan tuntutan plaintif. Plaintif menuntut ganti rugi teladan RM3 juta, ganti rugi kecederaan perasaan, trauma dan tekanan mental sebanyak RM2 juta; ganti rugi am, faedah ke atas jumlah penghakiman pada kadar lapan peratus setahun dari tarikh 10 Mac 2010, sehingga penyelesaian sepenuhnya, kos dan sebarang ganti rugi yang dianggap sesuai oleh mahkamah. Bapa pelajar itu berkata, beliau mengambil tindakan undang-undang sebagai pengajaran kepada pengurusan kolej akibat cuai dalam menyediakan aspek keselamatan kepada pelajarnya.


fq : Da lepas kena rogol, jadi OKB la student ni, tapi persoalannye cmne seorang lelaki yang tidak dikenali boleh masuk ke kawasan asrama perempuan? Tiada kawalan keselamatan ke? Pelik betul, sewenang-wenangnya lelaki tu boleh masuk ke asrama. Apa fungsi pengawal keselamatan? Kena rogol dalam toilet lak tu, student ni tidak menjerit ke? Tidak ada orang yang dengar ke?
Hmmmmm, takut betul fq ngan kes-kes rogol nie. Tiada ke hukuman potong kemaluan? hahahahahahahahahaha.....




5 Responses
  1. hmm macam2.. bagi i..besar kemungkinan student ni kenal perogol tu.. xpayah la pk mcm mana perogol ni boley lepas masuk ke asrama ... da nama pun..perogol..org jahat... sure la die tau lubang mana nak seludup masuk.. hmmm student sekarang ni yg mcm2 peel! sejauh mana kebenarannya... xtahu la....


  2. hans Says:

    bahaya betul
    haih


  3. cctv pon langsung takde?tp mg btollah..camne leh kne rogol?
    nape tak jerit
    mungkin takut kne tembak kot?


  4. Anonymous Says:

    ermm..tah2 dyer pon layan..pas2 da saman..hehe..ops..xbek kome ckp cm2..cmner kalo jd dkt kome or family kome..??huhu


  5. Anonymous Says:

    Em..mcm2 spekulasi tmbul..sy ade kt tmpt kjdian n sy knl mgsa tu..opss mgsa ke??? Byk isu timbul lps kes smn ni..knpa kolej mtk lporan doctor mgsa n family xbg..knpa tarik balik smn?? Ooo..mgkn sbb defendan nk smn 2x ganda sbb tbkti x bslah..len kali jgn buat tduhan n dkwaan x brasas..


Related Posts with Thumbnails