angan2 xtercapai *_*



****Ak ad 1 bnda nk kngsi ngn korg...ak pnah berhjat yg ak nk DERMAKAN ORGAN BADAN ak...korg rs melmpau x hajt ak???
Da lm ak pendamkn hajat ak ni...ak nk mendaftar sebgai pndrma organ tp ak xtau kt mn...bkn la nk ckp ak ni da terlebih organ ke nk derma kt org,tp ak rs mcm bertnggjwb nk bg ap yg ad pd ak kt org len seandainya ak dtakdirkn utk MENINGGALKN DUNIA ni 1 hr nnt...
Ak yg da pergi tetp pergi,tp knpa x hti ak dberi pada kanak2 yg br nk hdup,mta ak diberi pd insan yg xpnah liht dunia,kaki ak diberi pd ank2 yg x pnah berjaln...bkn kah mereka lebih memrlukan?ak da x nk pky lg da...ak da xda kt DUNIA ni..Mngkn kah ak akn dpt kaki yg lbh bek,hti yg lebh suci,mta yg lebh terang daripd-NYA?

****Tp ad 1 bnda yg mersaukn ak...ak terfkr ayt ni "kt dtg dr-NYA dgn sempurna,nk blek kepada-NYA juga mst la kn sempurna"...tp klo ak da dermakn,kr ak ni x sempurna lah?mcm mn ak nk smpaikn hajat ak ni?termakbul ke hajat ak suatu hari nnt........
9 Responses
  1. Kapten Luffy Says:

    bukanlah bila kita dermakan tak sempurna masa kembali kan.

    "sempurna" tu membawa maksud lain


  2. Anonymous Says:

    adoiyai,
    derma organ tu harus.
    law nk taw lebeyh lanjut, cr web jakim..
    dye ade kasitaw...
    monkey d luffy tuh betol len mknenye


  3. mr.idz Says:

    mulia sungguh hajat tuh...
    better rujuk pada yg lebih pakar...

    x salah membantu org yg lebih memerlukan... itu satu amalan yg amat di galakkan...


  4. Hayati Huri Says:

    rumit sungguh persoalan ni..

    hurmmm..
    mgkn klo kte kembali pd-NYA xsempurna sptmne kte lahir dlu dsbbkn kte gune organ kte utk tjuan kbaikn/derma xpe kowt..abaikn je ayt 2 kowt..
    klo nk pk logik cm2 je la..
    tp ytk kepastian yg lbeh ikut cm moon ckp ah..
    hurmm:)


  5. Isdaniya Says:

    mulia tul hajat tu... tak semua org sanggup buat mcm tu..



  6. μάγά Says:

    maya setuju ngn monkey...
    sempurna yang dimaksudkan tu lain..
    apa pun ingat satu perkara.. apa yang ada pada kita nie.. walhal nyawa kita.. semuanya pinjaman.. yang diamanahkan pada kita untuk menjaganya dengan sebaik mungkin..

    tiba masa Allah akan ambil semula apa yang dipinjamkan pada kita.. Hak2nya..

    tidak menjadi kesalahan kiranya kita memberi pada insan lain untuk mendapat manfaat dari hak yang Allah kurniakan pada kita, dan mereka pula memegang amanah untuk menjaganya seperti mana sewajarnya

    alhamdulillah.. nak lebih tau.. mcm thy all kata cari laman web berkaitan... masa 1st year maya kat uni.. ada buat kempen about organ donation.. tapi masa tu masih lagi ragu2 nak derma coz family mesti x bagi.. thy all mesti berat hati nak bagi anak dia dermakan semua yang ada nie kat org lain bila meninggal..

    but, alhamdulillah... last year maya daftar jadi penderma organ.. lega hati.. coz rasa tanggungjawab kat insan lain tu sikit sebanyak dah berkurangan.. sekurang2nya. biarlah orang lain yang dapat manfaat dari nikmat Allah yang pernah maya rasa.

    actually, bukan mudah nak jadi penderma organ, ada syarat2nya.. terutama family kena tahu hal ini. then if nak derma kita boleh pilih nak dermakan apa.. dan kita juga boleh membatalkan keahian untuk jadi penderma.

    malah, sekiranya kita meninggal dunia, family kita masih lagi boleh membantah kiranya organ kita tu nak diambil untuk di dermakan.

    serba sedikit yang maya tahu.. namun lebih baik cari sumber yang bertauliah.. :D


  7. muhaiyom Says:

    hai..salam perkenalan dr mama afiq & co


  8. Anonymous Says:

    roh kita yang kembali..jasad tinggal di dunia.roh yg suci murni seperti kita dilahirkan..jgn pulang dgn roh yg tak sempurna..InsyaAllah.

    tak derma organ..derma darah pun rasanya boleh menyelamatkan org.


Related Posts with Thumbnails