GERHANA MATAHARI



Pada 15 Januari 2010 pada lebih kurang 13.20 hrs IST, terdapat satu anulus suria gerhana matahari berlaku di India. Gerhana boleh dilihat penuh selama 10.4 minit di India. Tempat terbaik adalah Dhanushkodi dalam Pulau Pamban di pantai Tamil Nadu. Dhanushkodi kini adalah sebuah bandar hantu dan ia kira-kira 18 km timur Selatan daripada Rameshwaram dan 18 km Barat Pulau Mannar di Ceylon.

Gerhana bermula di Uganda, melalui Nairobi, memasuki lautan India di mana gerhana terbesar adalah berlaku dalam pertengahan Ocean. Selepas itu memasuki Maldives, di mana ia akan menjadi kedua terpanjang dengan 10.8 Min menonton. Selepas itu memasuki dan keluar India di Rameswaram. Hanya beberapa tempat daratan gerhana di India.

Selepas Rameswaram, memasuki Sri Lanka di Pulau Delft, keluar di Jaffna di Sri Lanka, melintasi Bay of Bengal dam berakhir di Burma - sempadan China. Data lengkap adalah dalam laman web NASA

Lokasi terbaik di India antara pulau kecil Kodandaramar Temple dan Dhanushkodi, yang jatuh pada garis pusat gerhana. Kebanyakan had utara bayang di India adalah Cuddalore, Neyveli, Erode, Kodaikanal, Madurai. Lokasi-lokasi terbaik lain: Trivandrum dan Cape Comorin. Kedua-dua adalah 22 km utara bagi garis pusat.

Satu-satunya cara sampai Dhanushkodi atau kodandaramar temple dengan bas ST atau kereta daripada Rameswaram dan untuk Dhanushkodi selepas akhir jalan ia ialah hanya dengan kereta-kereta pemancing atau 4x4 SUVs . Kebenaran adalah diperlukan memasuki Dhanushkodi daripada pos kawalan pantai sebagai kawasan itu 10km daripada pantai Sri Lanka

Garis tengah itu membenarkan beberapa 2km timur Kodandaramar Temple. Lokasi sebenar adalah antara akhir NH dan Dhanushkodi. Dhanushkodi adalah antara 2km timur garis pusat. Perbezaan darjah adalah kira-kira 0.2 antara garis pusat


"Di malaysia pula diramalkan pada hari Jumaat (15Januari2010) pada antara jam 3.00-5.00 petang"


Bacaan ketika solat gerhana matahari ialah secara perlahan sebagaimana solat Zohor manakala untuk gerhana bulan pula ialah secara kuat sebagaimana Maghrib

Kita diminta supaya memperbanyakkan menyebut istighfar memohon keampunan Allah

اَسْتَغْفِرُ الله َ العَظِيْمَ الذي لاَ اِلَـٰهَ اِلاَّ هُوَ الحَيُّ القَـيُّومُ وَاَ تُوْبُ اِلَيْهِ
اَسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِى وَلِوَالِدَيَّ وَلِجَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ الاَحْياَءِ مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَات

Antara doa yang biasa dibaca terutama semasa khutbah atau selepas solat sunat gerhana ialah :

للّهُمَّ إِنَّا نَسْتَغْفِرُكَ إِنَّكَ غَفَّارًا فَأَرْسِلِ السَّمَآءَ عَلَيْنَا مِدْرَارًا اللّهُمَّ إِنَّا نَعُوْذُبِكَ مِنَ الذُّنُوْبِ الَّتِي تَمْنَعُ غَيْثَ السَّمَآءِ وَ نَعُوْذُبِكَ مِنَ الذُّنُوْبِ الَّتِي تُذِلُّ الأَعِزَّ وَ تُدَلِّلُ الأَعْدَاء, اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ الأحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالأمْوَاتِ إِنَّكَ سَمِيْعٌ قَرِيْبٌ مُجِيْبُ

الدَّعَوَاتِ وَقَاضِيَ الحَاجَاتِ

Menerusi sekian banyak hadis berkaitan gerhana, terdapat beberapa perkara sunat yang dianjurkan supaya dilakukan semasa kejadian gerhana. Di antaranya ialah:

Solat dan berdoa. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila kamu melihat kedua-duanya (gerhana matahari dan bulan), maka dirikanlah solat dan berdoalah sehingga dihapuskan apa yang kamu hadapi”.

Berzikir dan beristighfar. Abu Musa berkata: “Telah berlaku gerhana matahari. Maka Rasulullah SAW berdiri dalam keadaan cemas kerana bimbang akan berlaku Kiamat. Lalu Baginda SAW tergesa-gesa pergi ke masjid dan solat dengan berdiri yang terlalu panjang serta rukuk dan sujud yang panjang, yang tidak pernah aku lihat Baginda SAW melakukan seperti itu.

Berlindung daripada azab kubur. Diriwayatkan oleh Aisyah ra: “Setelah Nabi SAW selesai menyampaikan khutbah gerhana matahari, maka Baginda SAW memerintahkan para sahabat supaya memohon perlindungan dari azab kubur.”

Bersedekah. Sabda Rasulullah SAW: “Apabila kalian melihat gerhana, maka hendaklah kalian berdoa kepada Allah, mengerjakan solat dan bersedekah.”

Memerdekakan hamba. Asma’ ra berkata: “Sesungguhnya Nabi SAW menyuruh memerdekakan hamba ketika berlaku gerhana matahari. “Dalam satu riwayat: “Gerhana bulan.”

Inilah sunnah Baginda SAW ketika berlakunya peristiwa gerhana bulan atau matahari.

Marilah bersama-sama kita menghidupkan sunnah Nabi kita SAW kerana inilah jalan hakiki menuju kesejahteraan di dunia dan akhirat. Tinggalkanlah sunnah ahli bidaah kerana inilah jalan yang membawa kecelakaan di dunia dan akhirat.

2 Responses
  1. cintafqs Says:

    syg.. i bru je nk wat post gerhana matahari..u da wat dlu..xpela..trm ksh syg..


  2. Mrs Nurul Says:

    wehh lame kot aku tak track blog ko...lame tak hapdet kot?


Related Posts with Thumbnails