Cinta ghairah
merupakan paduan daripada keintiman dan keghairahan. Pasangan yang baru dilanda cinta akan merasakan tarikan keghairahan fisikal begitu kuat sehingga ia menjadi landasan bagi mereka berghairah apabila bertemu.

Mereka yang dilamun cinta jenis ini akan mengiktiraf pasangannya sebagai yang ideal dan tidak mungkin mampu menilai secara objektif adanya kekurangan pada pasangan mereka. Mereka mengalami badai mabuk cinta atau ‘cinta buta’. Mereka merasakan cinta mereka dibalas, dihargai dan mereka dalam kedudukan saling diingini.

Tetapi berapa lama perasaan cinta ghairah ini boleh bertahan? Bagaikan pasti pasangan ini akan dihadapkan dengan kenyatan hidup yang penuh cabaran. Dunia fantasi diambil alih oleh tuntutan hidup yang mencabar.

Mereka akan dikurniakan cahaya mata, menghadapi kehidupan rutin dan monotoni, komunikasi berkurangan dan kebosanan mulai meresap. Perasaan ghairah dan romantis tidak lagi terasa dalam hubungan. Aktiviti intim semakin berkurangan dan jika dilakukan, ia lebih berdasarkan kepada keperluan biologi daripada rasa emosi dan ghairah yang kuat.

Umumnya cinta ghairah tidak berpanjangan selagi ia berdasarkan unsur fantasi. Bagaimanapun dengan adanya usaha untuk memupuk cinta itu, maka romantisme dalam percintaan akan kembali bersinar.

Bagaimana pula dengan cinta teman?

Cinta teman atau companionate love merupakan intipati pertemanan yang mendalam dalam hubungan antara dua insan. Pasangan merasakan seakan ada satu ikatan pertemanan yang kuat selain dari rasa komitmen dan keintiman. Gabungan ketiga-tiga ciri ini melahirkan satu cinta romantis yang hebat.

Cinta teman rasanya lebih baik daripada cinta ghairah kerana ia memberi rasa kepuasan dan kestabilan. Cinta teman bererti sebuah cinta di mana dua pasangan itu menikmati kebersamaan. Mereka boleh ketawa dan menangis bersama, memiliki perspektif pandangan terhadap banyak perkara yang seakan-akan sama, boleh membawa sebarang topik perbincangan, pendek kata mempunyai saluran komunikasi yang baik dan berupaya menggelola konflik dengan baik untuk mereka bersama. Cinta teman bagaikan memenuhi sebuah resipi ikatan perkahwinan yang ideal.

Jika nak dibandingkan, cinta teman seakan mampu bertahan lebih lama dari cinta ghairah, tetapi bukan mudah bagi seseorang itu untuk bersua dengan cinta ini. Namun apa yang boleh dilakukan bagi mengekalkan sebuah percintaan adalah niat ikhlas daripada kedua-dua pihak.


p/s : so, korng nilai la plak cinta korng cinta teman atau ghairah?
ak? ad jwpan ak sndri dan hnya kami yang tahu...
**syggg.... smoga cept sembuh ye...kembali ceria...

7 Responses
  1. cmne nk sembuh klu syg x bg ubt?


  2. dua2!! hahaha

    eh, sape komen kat atas ni? kantoi!


  3. Fitri Says:

    awek dia la neo, tak kan jiran tetangga lak yang komen weh.

    Aku pilih cinta sejati. kihkih


  4. fq Says:

    ceh korng.....
    mempermen kn ak nmpk...
    hahaha

    noe mmg tamak nk dua2....

    ko fitri ak tau mmg cnta sejati...


  5. Sizuka Says:

    ohh.. cmtu eh..
    aku slalu je kliru 2 2 tu.
    huhu.
    kawan ke cinta.
    :P
    cmne??


  6. aku tamak kah?? sadisnye...ish2..aku cume menyeimbangkan keperluan diri hahaha octa tak seimbang



Related Posts with Thumbnails